Image Image Image Image Image

23

May

Πρωταθλητισμός, social media & επικοινωνία: το παράδειγμα του Μίλαν Τραΐκοβιτς

  • By admin

του Σάββα Ευαγγελίδη

Ο πρωταθλητισμός, χθες και σήμερα.

Ο επαγγελματικός αθλητισμός, ή καλύτερα πρωταθλητισμός, για πολλές δεκαετίες υπήρξε μια αφηρημένη έννοια, η οποία για έναν αθλητή δεν ξεπερνούσε τα γεωγραφικά όρια ενός σταδίου, ενός γυμναστηρίου ή καλύτερα ενός χώρου εκγύμνασης.

Για τους πρωταγωνιστές το χθες αυτό έχει αλλάξει, καθώς ο πρωταθλητισμός σήμερα δεν απαιτεί μόνο μεγάλες επιδόσεις, ρεκόρ και μετάλλια εντός σταδίου, αλλά και συνεχή παρουσία στον ψηφιακό κόσμο.

Οι αθλητές/τριες καλούνται να ενισχύσουν το brand name τους και να διευρύνουν την αναγνωρισιμότητά τους, κυρίως όταν ασχολούνται με ατομικά αθλήματα και δεν ανήκουν σε κάποιον μεγάλο ποδοσφαιρικό σύλλογο ή σωματείο, όπου η προβολή είναι πολύ μεγαλύτερη.

Αυτή την άποψη ενισχύει το γεγονός ότι μεγάλες επιτυχίες των ολυμπιακών αθλημάτων, τυγχάνουν μικρότερης προβολής συγκριτικά με μικρότερες επιτυχίες στο ποδόσφαιρο και το μπάσκετ. «Δεν πουλάνε τα άλλα σπορ», είναι η πιο δημοφιλής απάντηση που εισέπραττε κανείς παλαιότερα. Ήταν, ωστόσο, η ωμή πραγματικότητα, για χίλιους δυο λόγους που δεν χωρούν σε ένα ψηφιακό κείμενο. Η πραγματικότητα αυτή άλλαξε, όταν εμφανίστηκαν, αρχικά το internet και ακολούθως τα social media, , τα οποία άλλαξαν το σκηνικό και έδωσαν την ανάλογη αναγνωρισιμότητα στα ατομικά αθλήματα και στους πρεσβευτές τους.

Κατηγορίες αθλητών/τριων

Η είσοδος του ψηφιακού κόσμου στις ζωές μας δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την αθλητική κοινότητα, η οποία χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως εργαλείο, είτε για να ενημερώνεται, είτε για να κερδίσει φήμη και χρήματα. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις, όπου αθλητές παγκόσμιας κλάσης προτιμούν να βρίσκονται στον κόσμο των social media σιωπηλοί και με επιφύλαξη, ενώ υπάρχουν και ορισμένοι που κρατούν αποστάσεις και δεν διαθέτουν καν λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Τέλος, υπάρχουν και αθλητές, οι οποίοι δεν έχουν  επιδείξει κάτι αξιοσημείωτο αθλητικά, ωστόσο έχουν δημιουργήσει ένα πολύ δυνατό brand-name στα social media με πολλούς ακόλουθους και τεράστιο engagement, το οποίο έχει πολλαπλά οφέλη.

Οι τέσσερεις κατηγορίες αθλητών/τριών:

  • Ο/η αθλητής/τρια που έχει εξαιρετικές επιδόσεις και έχει δημιουργήσει το αντίστοιχο προφίλ με πολλούς followers και μεγάλο engagement.
  • Ο/η αθλητής/τρια που έχει εξαιρετικές επιδόσεις και διατηρεί απλώς τους στοιχειώδεις λογαριασμούς στα social media, χωρίς ιδιαίτερη δραστηριότητα.
  • Ο/η αθλητής/τρια που έχει εξαιρετικές επιδόσεις και δεν έχει καν λογαριασμούς σε Facebook και Instagram.
  • Ο/η αθλητής/τρια που δεν παρουσιάζει υψηλού επιπέδου επιδόσεις, ωστόσο έχει πολύ δυνατό brand name.

O ρόλος του πρωταθλητή στα social media

Πολλές φορές οι πρωταθλητές/τριες χρησιμοποιούν ένα δυναμικό προφίλ στα social media για ενημερωτικούς και εμπορικούς σκοπούς, καθώς έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την προβολή και τη διαφήμισή τους.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που τα τελευταία εμφανίζονται εταιρείες ή ανεξάρτητοι μάνατζερ, που ασχολούνται με την ανάληψη και διαχείριση αθλητών και επωφελούνται από τα έσοδα ή από τις χορηγικές τους συνεργασίες. Στην προσπάθειά τους οι αθλητές να απαλλαγούν από τον φόρτο και το άγχος της διαφήμισής τους για εύρεση οικονομικών πόρων, αναζητούν εταιρείες ανάληψης αθλητών για να αναλάβουν το σχετικό κομμάτι.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε χώρες, όπου τα ολυμπιακά αθλήματα δεν τυγχάνουν μεγάλης αναγνώρισης, η προβολή και η αναγνώριση τείνουν να μετατρέπονται σε ανάγκη για επιβίωση, καθώς οι πρωταγωνιστές χρειάζονται χορηγούς για να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες και στο κόστος του σύγχρονου πρωταθλητισμού.

Η παγίδα των Social Media

Ο χώρος των social media είναι σχετικά καινούργιος και οι αθλητές καλούνται να γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητές του. Όλα τα πεδία στο περιβάλλον του αθλητισμού, όπως και αυτό των social media, είναι ωφέλιμο ή τοξικό ανάλογα με τον τρόπο που τα χρησιμοποιούμε. Τα social media είναι απαραίτητα, όταν δεν ξεπερνούμε τα όρια της κατάχρησης, της υπερέκθεσης και της υπερβολής.

Η αύξηση του φανατισμού και του ρατσισμού, οφείλεται σε πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες, με τα social media να είναι απλά ένα στοιχείο που την ευνοεί. Μέσω των social media παρέχεται η δυνατότητα της άμεσης αλληλεπίδρασης, της «προσωπικής» εμπλοκής, η οποία πολλές φορές μπορεί να συντηρεί υψηλούς τόνους ή να δημιουργεί εντάσεις.

Το παράδειγμα του Μίλαν Τραΐκοβιτς

Ο Μίλαν Τραΐκοβιτς είναι ο κορυφαίος εν ενεργεία Κύπριος αθλητής με συμμετοχές σε όλες τις μεγάλες διοργανώσεις: Ολυμπιακούς Αγώνες, Παγκόσμια Πρωταθλήματα, Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα και Κοινοπολιτειακούς Αγώνες, ενώ επίσης διατηρεί και τον τίτλο του πρωταθλητή Ευρώπης στα 60μ. με εμπόδια, στους αγώνες του 2019 στη Γλασκόβη.

Ο Κύπριος πρωταθλητής πέραν των αθλητικών του επιδόσεων, διατηρεί ενεργά τα προφίλ του στα Social Media, ενώ παράλληλα διαθέτει και ιστοσελίδα την οποία ενημερώνει με ανακοινώσεις, αποτελέσματα και σχετικό φωτογραφικό υλικό.

Ταυτόχρονα, ο ίδιος φροντίζει πέρα από τις αθλητικές και χορηγικές δραστηριότητές του, να τοποθετείται για τα κακώς κείμενα του τόπου (άσχημες εγκαταστάσεις, ολυμπιακές υποτροφίες), αποτελώντας με αυτό τον τρόπο τη φωνή των αθλητών. Ταυτόχρονα, είναι και ο ιδανικός αθλητής influencer για κυπριακές εταιρείες και οργανισμούς, που θέλουν να εντάξουν στη διαφημιστική τους καμπάνια ένα δημοφιλές πρόσωπο, το οποίο εμπλέκεται ενεργά με τον αθλητισμό και προβάλλει τα ολυμπιακά ιδεώδη.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πέρα από τα έσοδα που έχει από τους αρμόδιους φορείς (ΚΟΑ, ΚΟΕΑΣ, ΚΟΕ), έχει αρωγούς στον αγώνα του μεγάλες εταιρείες, οι οποίες τον έχουν εντάξει στο χορηγικό τους πλάνο.

Το Influencer Marketing

Πώς έγινε, όμως, να έχουν πλέον απήχηση τα «άλλα σπορ» σε μια εποχή που δεν έχει αλλάξει η στάση των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης απέναντι στα «άλλα αθλήματα»; Σε αντίθεση με τα έντυπα και λοιπά παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης έχουν εξαρχής ένα συγκριτικό πλεονέκτημα: του χώρου.

Δεν κοστίζουν πλέον τα ολυμπιακά και ατομικά αθλήματα, καθώς δεν υπάρχει πια ούτε το κόστος του χαρτιού, ούτε ο τηλεοπτικός ή ραδιοφωνικός χρόνος για να εμποδίσει τις εκτενείς αναφορές στην ύπαρξη, τη δραστηριότητα και φυσικά τις επιτυχίες στα όχι και τόσο δημοφιλή αθλήματα.

Τα social media ήρθαν για να δώσουν στους πρωταγωνιστές, δηλαδή τους αθλητές και τις αθλήτριες, το μέσο για να επικοινωνήσουν με όσους τους θαυμάζουν. Και φτάσαμε, στην εποχή που ο Μίλαν Τραΐκοβιτς, ένας Πρωταθλητής Ευρώπης, δεν έχει ανάγκη από κανένα μέσο ενημέρωσης για να επικοινωνήσει με τους «φίλους» του και να γίνει «εμπορικός».

Τους έχει ήδη συγκεντρώσει όλους σε μια ψηφιακή πλατεία που έχει δημιουργήσει στο Instagram, όπου τον ακολουθούν περίπου δέκα χιλιάδες άνθρωποι και μοιράζεται μαζί τους οτιδήποτε θέλει να μοιραστεί σε σχέση με το επίτευγμά του στο Ρίο, τη Γλασκόβη ή το Βελιγράδι και τις εκπληκτικές του επιδόσεις στα ψηλά εμπόδια.

Μετά τη συμμετοχή του σε όλες τις μεγάλες διοργανώσεις και το χρυσό μετάλλιο στη Γλασκόβη, ήταν ζήτημα χρόνου να πολλαπλασιάσει τους followers του κι όλα πλέον πήραν τον δρόμο τους. Στα 25 του, με την πρώτη μεγάλη επιτυχία του με τη συμμετοχή στους Ολυμπιακούς Αγώνες, αυτό το παιδί είχε προβληθεί πολύ περισσότερο από όσο προβλήθηκαν σε ολόκληρη την αθλητική καριέρα τους αθλητές που βρέθηκαν σε ένα σωρό μεγάλες διοργανώσεις.

Εντελώς τυχαία, διακεκριμένος Έλληνας δημοσιογράφος αναφέρει σε κείμενό του: «μια μέρα προτού όλη η Ελλάδα ανακαλύψει τον Τεντόγλου και τον κάνει follow στα social media, είδα το Σάββατο στον δρόμο μια Ελληνίδα πρωταθλήτρια του κλασσικού αθλητισμού που είναι σήμερα 48 ετών. Κυκλοφορούσε σε έναν κεντρικό δρόμο του Χαλανδρίου σαν άγνωστη μεταξύ αγνώστων, σταμάτησε για να περιμένει το λεωφορείο σε μια στάση και οι διπλανοί της, μεγάλοι και μικροί, δεν της έδωσαν απολύτως καμιά σημασία. Κι αυτό συνέβη επειδή στον καιρό που εκείνη πήγαινε – τρεις φορές – σε Ολυμπιακούς Αγώνες, σε ευρωπαϊκά και παγκόσμια πρωταθλήματα και έφτανε μέχρι και στην 5η θέση μιας παγκόσμιας διοργάνωσης στο αγώνισμά της, δεν υπήρχαν ακόμη social media για να τα αξιοποιήσει».

Σε αντίθεση με εκείνη την κυρία, που στον καιρό της ως αθλήτρια ζοριζόταν πάρα πολύ να βρει χορηγούς που θα κάλυπταν ένα μέρος του κόστους της ζωής και της προετοιμασίας της, τα παιδιά του σήμερα έχουν πλέον ένα εφόδιο που τους αλλάζει τη ζωή.

Χάρις στο influencer marketing, που αναπτύσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, υπάρχουν ένα σωρό εταιρείες που είναι έτοιμες να προσφέρουν πολύ καλά χρήματα σε έναν αναγνωρίσιμο αθλητή ή μια αναγνωρίσιμη αθλήτρια, προκειμένου αυτός ή αυτή να συνδεθεί με ένα προϊόν τους μέσα από ένα ποστάρισμα ή μια ανάρτηση.

Κάπως έτσι, αθλητές και αθλήτριες λύνουν ένα άλυτο πρόβλημα των προηγούμενων δεκαετιών: βρίσκουν χορηγούς, δηλαδή βρίσκουν τρόπο για να χρηματοδοτήσουν τα όνειρα και τα οράματά τους, για να καλύψουν τα κόστη της προετοιμασίας τους και να συνεχίσουν τον πρωταθλητισμό. Κι όλο αυτό μάλιστα το επιτυγχάνουν δίχως να κάνουν υποχωρήσεις σε αξιοπρέπεια· παρά μόνο αν δεν τους απασχολεί αυτό και είναι διατεθειμένοι να φτάσουν στα άκρα για μερικά ευρώ παραπάνω.